Saturday, June 24, 2006

Sang Pencinta















Terlalu lewatkah hendak memberi review album ini? Mungkin 1 bulan terlalu lewat. Kerana album ini sebenarnya sudah dikeluarkan hujung bulan Mei yang lepas. Tapi, baru dapat dengar hari ni. Jadi, tak kisahlah kalau bagi review hari ini pun. Takkan lah nak bagi review sebelum mendengarnya pulak kan?

Tak pandailah pulak nak review setiap lagu, tapi seperti album-album M. Nasir sebelum ini, ianya tidak mengecewakan! Agak terpana juga mendengar lagu-lagu di dalam album ini. Berlainan dengan album 'Phoenix Bangkit' nya sebelum ini. Album ini berjiwa muda. Begitu romantis. Dan saya yang muda (he..he..) menyukainya! Terpana juga melihat pose-pose M.Nasir dalam inlay/booklet CD ini. Bak kata makcik (yang.. ya..ya.. anda comel), : "Makin hensem eh M. Nasir ni? Tak puas hati betul."

Setakat ini, saya menyukai hampir kesemua lagu-lagu di dalam album ini. Namun, yang paling saya cintai ialah "Tujuh Nafas Lagi". Mungkin kerana rentaknya yang rancak? Yang lain daripada irama-irama M. Nasir yang biasa? Ala kabaret seperti kata sesetengah pengulas album lain. Tapi, irama kabaret pun dengan suara M. Nasir ianya menjadi begitu mengasyikkan. Saya juga sangat-sangat terkesan dengan liriknya. Jaga-jaga.. saya ingin menaipnya di bawah ini.

Inikah dia
Yang ku impikan
Dalam lambaian firdausi
Kali ini ku harapkan
Bukan fatamorgana lagi

Jiwa lama bersengketa
Sedang hakikatnya kita sama-sama redha
Hati hamba dah sedia
Perjalanan ini tinggal tujuh nafas lagi

Sepertimu
Aku juga pernah persoalkan kekuatan batinku

Dalam seribu kekalutan ku cinta
Dalam sejuta resah ku cinta jua
Dalam mimpi ngeri aku lihat cinta
Dalam rasa paling rendah ku angkat cinta

Rinduku bukanlah murahan
Jika mahu dianggapkan mainan
Kau tanya bilangan namamu ku sebut
Jawapnya hanya sekali lafaz tak terputus

Cinta ku yang ku maksudkan
Seperti buih-buih di milik lautan
Seperti nafas yang meresapi badan
Seperti kenangan yang tak pernah luput selamanya

Usah ditanya mengapa lirik ini begitu mengesankan saya. Setiap orang berhak membuat penilaian sendiri terhadap maksud bait-bait ini bukan? Lagu ini sekarang tengah diputar berulang-ulang kali. Sambil liriknya diamati dan dihayati juga berulang-ulang kali. Esok hafallah saya lagu ini.

P/s: Maaf M. Nasir, albummu ku anak-pinakkan.

3 comments:

Anonymous said...

Baru berkesempatan menikmati 2 lagu... Hmmmm.. bunyinya seprti sesuai amat untuk jiwa yang sedang ber'cinta'..

Haizir said...

suara dia; jeles tul!

Fadzlin said...

Anonymous yang tak anonymous pun : Sesuai untuk jiwa bercinta? Eh, iya ke? Hehehe..

Zariman : Nakkan suara macam Sang Pencinta kena bercinta dulu.