Thursday, June 22, 2006

Demam Bola

Ya.. blog ini tergendala kerana World Cup. Bukanlah alasan yang kukuh. Ada magis di sebalik World Cup itu:
  1. Perlawanan ini 4 tahun sekali. 4 Tahun seterusnya saya akan menjadi seorang makcik yang dah tua. Kerana World Cup ini satu occassion yang diingati, bila teringat kembali, "Oh, World Cup 2006, sewaktu saya muda belia! Betapa rajinnya saya berjaga melihat perlawanan"
  2. World Cup ini adalah perlawanan antara negara. Tidakkah anda berasa kagum mendengarkan lagu kebangsaan negara dinyanyikan pemain dan penyokong sebelum perlawanan bermula? Bagi saya, itu antara bahagian paling menarik sesebuah perlawanan.
  3. "Drama-drama" perlawanan. Siapa tidak sukakan apabila pengadil memberikan penalti? Apabila pemain 'menjunam' di kotak penalti untuk mendapatkannya dan diberi kad kuning pula oleh pengadil. Apabila ada pemain dibuang padang. Apabila coach/manager mengamuk-ngamuk dan mengaruk-ngaruk ditepi padang?
  4. Skill permainan tahap tinggi yang dipamerkan. Namun kali ini, hanya beberapa perlawanan yang menunjukkan taraf sebegitu. Tapi takpe, we root for the underdogs!
  5. Negara-negara boleh berlawan sesama sendiri tanpa keganasan (kecuali kes kes terpencil). Saya sebenarnya mengharapkan pertemuan Negara-negara Islam melawan Negara-negara "Coalition of the Willing" penceroboh Perang Iraq. Tapi, Iran semakin jatuh. Arab Saudi? Tunisia? Ah..
  6. Sudah tentu melihat pemain-pemain kesukaan bermain juga one of the perks of watching World Cup. Saya sukakan Michael Owen (ah.. dia sudah tumbang..), Steven Gerrard, Luis Figo, Ahn Jung Hwan, Ali Daei, Omar Bravo dan okay..okay.. Michael Ballack.
Apakah pasukan yang saya sokong untuk World Cup kali ini? Sama seperti World Cup 1998 dan 2002. Lihat gambar di bawah.

No comments: