Monday, October 08, 2012

Rebus Rebus!

Rasanya sudah sampai masanya saya menulis entri ini. Sudah dua kali saya makan di restoran Rebus Rebus, dan kedua-dua kali saya dibelanja orang. Alhamdulillah, moga Allah murahkan rezeki Firdaus dan Pak Long.

Dua kali, maka saya sudah sedikit "pakar" dalam selok-belok makan di sini. Jadi saya senaraikan "walkthrough" atau "petua" makan di Rebus-Rebus.
  1. Datang awal. Restoran ini buka pada pukul 6 petang. Oleh itu, bolehlah datang terpacak dekat depan kedai pada pukul 6. Restoran ini ada sediakan surau lelaki dan wanita oleh itu tak payah risau, boleh solat Maghrib dan Isya' bila dah masuk waktu.
  2. Datang beramai-ramai. Sebab makan steamboat? Adalah acara paling afdal berjemaah.
  3. Pilih sup. Rebus Rebus ada sup ayam, tomyam dan asam pedas?laksa?. Personally saya suka sup ayam.
  4. Sementara staf Rebus Rebus menyiapkan periuk dan grill di meja, bolehlah pergi mengambil lauk untuk dimasak. Ambil: daging untuk dibakar (paling sedap!), mee "maggi" untuk direbus (juga paling sedap!), salad & sayur, dan bermacam-macam pilihan lauk untuk steamboat. Ambil juga, sos untuk dicicah. Paling sedap: blackpepper.
  5. Kemudian masa untuk merebus dan membakar! Masukkan semua bahan steamboat ke dalam periuk dan bakar daging menggunakan marjerin.
  6. Ini resepi saya cipta sendiri: letakkan marjerin, sos blackpepper dicampur dengan daging yang dibakar atas grill, kemudian keluarkan sedikit mee maggi dalam periuk tadi dan "goreng" atas grill. Sedapppp.
  7. Bila dah puas makan, bolehlah pergi menyerang freezer aiskrim. Kalau tak puas makan lagi, ulang langkah 4-5.
Hasilnya...







Alhamdulillah kenyang..

Jadi dekat mana Rebus-Rebus ni? Bolehlah rujok peta di bawah.



Memang sesuai untuk apa-apa acara berjemaah seperti reunion atau jamuan hari jadi. Oh, birthday boy/girl dapat free pulak tu. Dan boleh request ini!:


Bak kata Boboiboy: Terbaekkk.

2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Wow..
I want to go there.
Please visit my blog, nice to meet you..
:)